Rijkswaterstaat gaat preventief verkeersbrug koelen met blusboot

ROTTERDAM  – In verband met de verwachte hoge temperaturen koelt vanaf zaterdagmorgen 10 juni Rijkswaterstaat preventief de verkeersbrug tussen Zwijndrecht en Dordrecht. Daarvoor wordt een blusboot ingezet om de onderkant van de brug te bespuiten met koud rivierwater. Ook de Spijkenisserbrug en de Wantijbrug worden gekoeld maar daarvoor gebruikt men waterslangen.

Volgens Rijkswaterstaat koelen zij de bruggen met water om het uitzetten van stalen bruggen door hitte te beperken. Als het staal van de brug te veel uitzet door de hoge buitentemperatuur, komt de brug vast te zitten. Dit zorgt voor schade aan de brug en de installaties en daarmee hinder voor het (vaar)wegverkeer. “Door te koelen willen we dit voorkomen”, aldus de overheidsdienst. “We koelen in ieder geval tot en met maandag 12 juni.”

Hinder
Er gelden tijdens het koelen geen extra verkeersmaatregelen voor weggebruikers. Wel moet het verkeer rekening houden met water op het wegdek en spatwater. De verkeersbrug wordt dan ook normaal gedraaid. Bij de Spijkenisserbrug kan de hoge scheepvaart alleen gebruik maken van het westelijke brugdeel. Als gevolg van de hitte en het koelen kunnen de brugopeningen mogelijk wel langer duren dan normaal met hinder voor het wegverkeer. De Wantijbrug gaat tijdens het koelen niet open voor de schepen. De scheepvaart wordt hierover via eigen kanalen geïnformeerd.

Monitoring door data uit sensoren
De afgelopen jaren zijn op diverse stalen bruggen sensoren aangebracht die Rijkswaterstaat informatie geeft over het effect van hitte, kou en koelen op de brug. Het gaat om de brug over de Noord, de Zwijndrechtse brug, de Papendrechtse brug, de Wantijbrug, de Spijkenisserbrug en de Merwedebrug. Bij hitte kan Rijkswaterstaat op basis van de data besluiten om de bruggen te gaan koelen. De beschikbare data helpt ook bij het efficiënt inzetten van materieel, waardoor kosten worden bespaard en hinder voor de omgeving beperkt wordt.

 Bron Rijkswaterstaat