ZWIJNDRECHT – Op donderdag 7 november is bij de rotonde aan de Pieter Zeemanstraat een rioolpersleiding kapot gegaan. Na een aantal weken van noodvoorzieningen en onderzoeken is de Pieter Zeemanstraat vrijdag 6 december (uiterlijk einde middag) weer open voor autoverkeer. De omleiding voor voetgangers en fietsers blijft totdat alles is opgeruimd nog even staan. Het gat in de grond is dichtgemaakt. De kapotte persleiding wordt niet gerepareerd maar vervangen door een nieuwe persleiding. Begin 2020 starten hiervoor ondergrondse werkzaamheden. De overlast zal hierbij minimaal zijn omdat de leiding ondergronds wordt geboord. De weg blijft open voor autoverkeer. De geluidsoverlast zal minimaal zijn. De tijdelijke voorziening bij het gemaal aan de Burgemeester Jansenlaan blijft totdat de persleiding is vervangen.
Rotonde bij winkelcentrum de Passage van 9 t/m 13 december afgesloten
Omdat geplande herstelwerkzaamheden aan de rotonde bij de Koninginneweg – Burgemeester Jansenlaan door de afsluiting van de Pieter Zeemanstraat uitgesteld moesten worden, starten de werkzaamheden bij deze rotonde maandag 9 december gedurende een week. Na 13 december zijn beide rotondes weer goed bereikbaar. De gemeente biedt excuses aan voor de overlast.
Oorzaak kapotte persleiding
De persleiding is gescheurd in een bocht. De scheur is vermoedelijk ontstaan als gevolg van grondzetting. Door de verzakte ondergrond komt spanning op de persleiding te staan. De bochten en verbindingsstukken zijn op dat moment de zwakke plekken in een persleiding en scheuren daardoor. Aan de zetting van de grond kunnen we niets doen. Door de steeds droger wordende zomers lijkt hiermee een verband te zijn. Het enige verband tussen deze persleiding en de persleiding begin dit jaar aan de Dr. Boutenstraat is de verzakte ondergrond. Deze leidingen staan niet direct met elkaar in verbinding.
Onderzoek
De gemeente voert verder onderzoek uit om de risico’s op herhaling van breuken in de toekomst beter in beeld te krijgen. Had dit voorkomen kunnen worden? Nee, een persleiding is in tegenstelling tot een gewone rioolbuis niet of nauwelijks te inspecteren. De huidige technieken zijn hiervoor niet toereikend. Landelijk wordt hiernaar onderzoek gedaan, maar dit staat nog in de kinderschoenen. Ook binnen Zwijndrecht hebben we verschillende onderzoeken gedaan naar persleidingen, maar tot op heden hebben we nog geen systeem gevonden waarmee de kwaliteit gecontroleerd kan worden.
Nieuwe persleiding
Uit de inspectie is gebleken dat de persleiding dermate zwak is, dat het niet verantwoord is om alleen de breuk te repareren. Met het alleen repareren van de breuk is het risico te groot dat, nadat de leiding weer op druk staat, de leiding wederom ergens scheurt. Dit betekent dat een nieuw stuk leiding aangelegd moet worden. Dit zal door middel van een boring gebeuren. De nieuwe leiding zal onder de rotonde worden doorgeboord. De belangrijkste voordelen van ondergronds boren zijn dat het verkeer hier nagenoeg geen hinder van ondervindt en dat dit leidingdeel zonder bochten kan worden gemaakt.