ZWIJNDRECHT – Het zijn spannende tijden voor de medewerkers van boekhandel Hyperion in Zwijndrecht. Het bedrijf is failliet na het plotse overlijden van eigenaar Peter Sassen. De vraag na het faillissement is: hoe nu verder? Bedrijfsleider Edwin Looye wil dolgraag een doorstart maken, maar er zijn kapers op de kust.
Het is ook donderdagmorgen het gespreksonderwerp van de dag in de boekwinkel in winkelcentrum Walburg: hoe gaat het nu? En vooral: hoe gaat het nu verder? Edwin Looye is inmiddels gewend aan beide vragen, maar een antwoord op die laatste heeft hij nog niet.
Looye, al twaalf jaar werkzaam in de boekhandel in winkelcentrum Walburg, wil de zaak graag overnemen. De aanleiding is een trieste: eigenaar Peter Sassen overleed in oktober plotseling, nota bene nadat hij ín de winkel plots naar de grond ging. Hij werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Een gescheurde aorta werd hem fataal.
Levensvatbaar
Looye wil niet dat de door Sassen in 1994 geopende winkel, die destijds de naam Hyperion kreeg, in vreemde handen valt. Dat is al een keer eerder gebeurd en op z’n zachtst gezegd niet zo goed bevallen: Sassen verkocht de winkel, maar kocht deze veertien jaar geleden ook weer terug.
“Het ging hem aan z’n hart”, legt Looye uit. “Hij wilde het kindje wat hij ooit had gestart graag terugkopen. Er kwamen destijds veel lijken uit de kast. De eerste jaren was het even tobben, maar uiteindelijk hebben we genoeg kunnen genereren om de winkel weer levensvatbaar te maken.”
De coronatijd was een domper, maar uiteindelijk kwam de boekwinkel er eigenlijk alleen maar sterker uit, vervolgt Looye. “De coronacrisis is een impuls geweest. Er zijn meer mensen gaan lezen, dat bingewatchen werden ze op een gegeven moment ook zat. En ook de gunning naar de lokale ondernemer is teruggekomen. Je merkt dat nu ook bij de jongere generatie. De laatste twee jaren zijn topjaren geweest.”
Na het plotse overlijden van Sassen was prioriteit nummer één om de winkel zo goed mogelijk draaiende te houden. “Al gauw brak de Sinterklaas- en kerstdrukte los. In die periode hebben familieleden van Peter geholpen. Ik heb toen ook tegen de familie gezegd: neem in de emotie geen overhaaste beslissing, laten we proberen eerst de feestdagen door te komen en dan zien we in januari wel verder.”
Terugkopen door lening
In die maand gaf de familie aan wat Looye eigenlijk al verwachtte: de winkel ging in de verkoop. “Vanaf dat moment heb ik aangegeven: ik heb interesse.”
Looye bracht ook een bod uit, maar wel met een voorwaarde: hij wilde niet verbonden zijn aan de inkooporganisatie waaraan Sassen verbonden was. “Die organisatie kreeg steeds meer invloed in de winkel en wat hier terechtkwam. Daaraan wil ik niet contractueel verbonden zijn.”
Juridisch was het alleen bijna niet haalbaar om onder dat contract uit te komen. Daardoor was een faillissement volgens Looye de enige manier om de winkel te verkopen. “Want door die contracten was de winkel onverkoopbaar. De lening om deze winkel terug te kopen had Peter verbonden aan het contract. En zolang die lening openstaat, blijft het contract gelden.”
Schuld
Nu de winkel eind februari failliet is verklaard, is dat contract komen te vervallen. De winkel draait door, alleen wordt er momenteel niks geleverd en blijft de vraag: wie gaat de winkel overnemen?
Daarover gaat nu een curator, die alles in het werk stelt om de schuld richting de inkooporganisatie zo goed mogelijk af te lossen. “Dat is eigenlijk de clou”, zegt Looye. “Het nadeel van een faillissement is dat er nu meer kapers op de kust zijn en de gunfactor dan geen rol meer speelt. Word ik de eigenaar of gaat iemand anders er met de buit vandoor, daar komt het nu eigenlijk op neer.”
Dat zou zomaar kunnen: er zijn meer partijen geïnteresseerd in een overname van Hyperion. Of sentimenten bij de curator een rol zullen spelen? Looye maakt zich geen illusies. “Hij krijgt een opdracht van de rechtbank om er zo’n hoog mogelijk rendement uit te halen. Uiteindelijk moet hij zich wel verantwoorden naar de schuldeiser toe. Hij kan het iemand nog zo gunnen, daar gaat hij niet over.”
‘Doorstart zakelijk proces’
Looye hoopt wel dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt over de toekomst. Niet alleen omdat de winkel hem zo aan het hart gaat, maar ook om praktische redenen: zaterdag begint bijvoorbeeld de boekenweek. “En ik heb geen voorraad. Dat is natuurlijk lastig. Of het spannend is? Tuurlijk, maar het is nu vooral lastig omdat je niet verder kunt. Ik wil die winkel weer gaan vullen.”
Wie het Looye in ieder geval van harte gunnen, zijn de klanten. “Zij zouden het erg vinden als het door een ander wordt overgenomen. Klanten kennen de geschiedenis en we hebben een heel trouwe klantenkring. Zij leven enorm mee. De klanten hebben ook de verandering gezien van een dode naar een levendige, bruisende winkel. Het zou de klanten denk ik nog meer aan het hart gaan dan mijzelf.”
Want, zegt Looye: de kracht van de winkel is juist het feit dat er vertrouwde gezichten staan. “Wij hebben een band met de klanten. Voor de winkel is het wel belangrijk dat het personeel kan blijven. Een vreemde gaat het hier niet redden. Die kent het publiek niet en heeft jaren nodig om daartussen te komen. Dan wordt het wel lastig.”
Mark de Bruijn is namens het Rotterdamse advocatenkantoor Borsboom & Hamm als curator betrokken bij de zaak. “Als curator behartig ik de belangen van de gezamenlijke schuldeisers en die zijn gebaat bij een zo hoog mogelijke opbrengst”, laat hij weten. “Om die reden is de doorstart voor mij primair een zakelijk proces. De verwachting is dat er aan het einde van deze maand duidelijkheid is over de toekomst van boekhandel Hyperion.
Dit is een verhaal van onze mediapartner Rijnmond.