DRECHTSTEDEN – Sinds 2023 neemt het aantal WW’ers in de transport en logistiek iets toe in de Drechtsteden. Dit meldt het UWV. Tegelijkertijd daalt het aantal vacatures voor deze beroepen door de lagere economische groei en de afnemende vraag bij werkgevers in bijvoorbeeld de bouw en industrie. Ook hebben de internationale ontwikkelingen hier invloed op, zoals de sancties op Rusland. Toch blijft de vraag naar personeel nog steeds groot; de vergrijzing speelt hierbij een belangrijke rol.
De sector transport en logistiek bestaat uit vijf deelsectoren: goederenvervoer, personenvervoer, luchtvaart, logistieke diensten en post- en koeriers. Het biedt in totaal 8.600 banen in de Drechtsteden. Daarmee vertegenwoordigt het 6% van de werkgelegenheid in dit gebied. De sector is ten opzichte van het landelijk gemiddelde oververtegenwoordigd.
Aantal WW’ers in de transport en logistiek neemt toe
In maart 2024 ontvingen 248 mensen in de Drechtsteden met een transport/logistiek beroep een WW-uitkering, tegenover 224 in maart 2023. Dat zijn er 10,7% meer dan een jaar eerder. Van deze werkzoekenden zochten 116 een functie als (vrachtwagen, bestekwagen, taxi-)chauffeurs en 31 een functie als logistiek medewerker. Voor deze werkzoekenden stonden er eind vorig jaar 250 vacatures open, waarvan 150 voor logistiek medewerkers en 100 voor vrachtwagenchauffeurs. De toename van de WW is met name te wijten aan de afnemende vraag en de internationale ontwikkelingen die invloed hebben op de goederenstromen.
Minder vacatures, meer aanbod en toch nog personeelstekorten
Het aantal openstaande vacatures voor transport en logistiek nam in de Drechtsteden af. Er stonden in het vierde kwartaal van 2023 12% minder vacatures open ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Er is met name minder vraag naar laders en lossers. In combinatie met het toegenomen aantal WW’ers met een beroep in de transport en logistiek leidde dit tot een iets minder hoge spanning op de arbeidsmarkt. Desondanks blijven veel werkgevers kampen met een personeelstekort. Daarbij speelt de vergrijzing een belangrijke rol.
Door vergrijzing vraag naar vervangend personeel
Dat de arbeidsmarkt in de transport en logistiek onverminderd krap blijft, is met name het gevolg van de vergrijzing in deze sector. Met bijna 15% werknemers die 60 jaar of ouder zijn, is de sector de meest vergrijsde in de regio. In de komende 6 tot 8 jaar verlaten er 1.200 werknemers de sector. Hierdoor zal de vervangingsvraag hoog zijn. In 2024 is de verwachting dat de nog licht sector krimpt, maar naar 2025 weer gaat groeien (raming van Centraal Planbureau). De komende jaren blijft vooral de behoefte aan chauffeurs groot.
Kansen voor alle werkzoekenden
Eén van de oplossingen voor de blijvende personeelsvraag in de sector transport en logistiek is het opleiden van mensen uit andere sectoren (zij-instroom). Ook biedt de sector mooie kansen aan vmbo’ers en mbo’ers (niveau 1). Zo kunnen mensen met deze opleidingen direct al aan de slag, eventueel nadat zij een korte training hebben gedaan of een certificaat hebben behaald. Denk bijvoorbeeld aan beroepen als postbezorgers, heftruckchauffeurs, orderpickers en verhuizers.