Ze willen meer geld, meer aandacht en scherpere regels. De Drechtsteden en Gorinchem lobbyden donderdagmiddag in de Tweede Kamer. In de acht gemeenten zijn relatief veel armoede en gezondheidsproblemen.
“Een prachtige regio, een krachtige regio, een van de meest innovatieve van Nederland”, trapt burgemeester Peter van der Velden van Dordrecht ronkend af in het gebouw van de Tweede Kamer. Hij praat namens Smart Delta Drechtsteden, zoals de verenigde Drechtsteden zich noemen.
“Fantastische verbindingen met de grootste havens van Europa. Spoor, weg en water, veel ruimte voor woningbouw. Toch hebben wij zorgen.”
Hij heeft het over Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Gorinchem doet vandaag in Den Haag ook mee. Er wonen samen meer dan 300.000 mensen.
De zorgen van Van der Velden zitten onder andere in het gebrek aan woningen, bomvolle longafdelingen in ziekenhuizen en een gemiddeld inkomen dat 800 euro lager ligt dan in de rest van Nederland. “Die welvaart hoort ons allemaal toe. Net als de bouw van woningen. Doe je dat niet, dan gaan mensen wegtrekken”, zegt Van der Velden. Zo wordt er deze middag gevraagd om extra geld uit Den Haag om 7000 woningen te kunnen bouwen langs de spoorlijnen tussen Dordrecht en Gorinchem en Dordrecht en Rotterdam.
Met een beetje jaloezie kijken de zeven Drechtsteden en Gorinchem naar Brainport Eindhoven dat nationaal vaak als succesnummer wordt genoemd. Rondom chipmaker en grootmacht ASML is met overheidssteun een grote technologische industriezone gebouwd. Dat willen ze van Dordt tot Gorinchem ook wel, maar dan met de maritieme industrie als centrum.
Fietspaden
“We lopen hartstikke vol”, slaakt wethouder Rik van der Linden van Dordrecht op zijn beurt een noodkreet. “Files worden langer, we staan in de top-10 van het verkeerde lijstje.”
Hij wil graag een soort metro tussen Dordrecht en Rotterdam met een continue dienstregeling. “Die is er altijd. We vragen niet om extra middelen, maar wel om tempo.”
Ook wil de wethouder met extra spoed de bouw van treinstation Leerpark, tussen ziekenhuis en het gebied waar veel opleidingen gevestigd zijn. Daar zouden elke dag duizenden mensen gebruik van maken. “Helemaal niet moeilijk om te bouwen.”
Zijn collega Ramon Pardo Kruidenier van Alblasserdam: “Maak werk van de snelfietsroutes.” Voor brede, snelle fietspaden en andere maatregelen vraagt hij tot 2030 75 miljoen euro. “Daarmee hou je de BV Nederland draaiende. Omarm ons plan.” Hij wijst er erop dat de verbreding van de snelweg A15 eerder al is afgeketst.
Gezondheidsklachten
De burgemeesters en wethouders gaan in korte pitches zo een voor een hun wensenlijstje af. Burgemeester Melissant van Gorinchem krijgt de lachers op haar hand. “Voormalig commissaris van de koning Jaap Smit kwam laatst op bezoek. Hij was te laat uiteraard, stond vast op de A15. Zijn chauffeur zei: ik wist helemaal niet niet dat Gorinchem in Zuid-Holland lag.”
Ze steekt haar armen omhoog. “Vergeet ons niet!”
Dan gaat ze door over de welvaart en gezondheid. “20 procent van de inwoners zegt nauwelijks te kunnen rondkomen. Het gemiddeld inkomen ligt 800 euro lager dan in de rest van Nederland. 55% van de inwoners hebben gezondheidsklachten vanwege hun leefstijl en fijnstof. De ziekenhuizen zeggen tegen me: onze longafdelingen liggen vol.”
Wat dat laatste betreft hopen de gemeenten op strengere wetgeving op het gebied van uitstoot van auto’s en schepen. De Drechtsteden en Gorinchem vormen samen een gebied met veel snelwegen en rivieren.
Baggeren
Of de Tweede Kamerleden ermee aan de slag gaan met al die wensen, blijft deze middag toch de vraag. Concrete toezeggingen worden er niet gedaan. Wel de belofte om op werkbezoek te komen.
“Als ik het woord baggeren hoor, dan denk ik aan zo’n apparaat. Als je me ooit een plezier wil doen, laat me dan op zo’n schip en aan de knoppen. Dat vind ik machtig”, zegt kamerlid Hester Veltman Kamp van de VVD. “Ik was bij Dordt in Stoom, dat vond ik geweldig. Ik zag daar drukte, levendigheid en industrie.”
“Geloof me, het gaat hier in Den Haag best vaak over de Drechtsteden”, zegt SGP-kamerlid André Flach. Hij was tot vorig jaar wethouder in Hendrik-Ido-Ambacht. “Maar dan vooral over PFAS-problematiek. Dat is niet wat je wil horen.”
Het heeft zin dat Smart Delta Drechtsteden naar Den Haag is getrokken, zegt Flach. “Ik zie de grote steden allemaal langskomen, die weten hun lobby goed voor het voetlicht te brengen. Blijf dit doen, wil ik zeggen. Twee keer per jaar. En nodig de Kamerleden uit. Het is vrijwel de grootste maakregio van Nederland. Ik ben er nog altijd trots op.”
Dit artikel is tot stand gekomen door samenwerking van Rijnmond en Streekomroep56.