STREEKNIEUWS – PIT kinderopvang & onderwijs is aan het pionieren met een doorgaande ontwikkellijn onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) voor het jonge kind. Hiervoor werken de pedagogisch medewerkers van het kinderdagverblijf, de peuterspeelgroep en de buitenschoolse opvang en de leerkrachten van de groepen 1, 2 en 3 van de PIT-kindcentra De Tweestroom (Hendrik-Ido-Ambacht), De Schalm (Alblasserdam), De Notenbalk en Doerak (Zwijndrecht) samen.

Het opzetten van een doorgaande ontwikkellijn OOL is het doel van de innovatiespot in het kader van Wetenschap & Technologie. In 2020 moet het basisonderwijs Wetenschap & Technologie in het programma hebben opgenomen. Om dit te bereiken subsidieert het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Zuid-Holland – een samenwerking van besturen, wetenschapsknooppunten, pabo’s en het bedrijfsleven – innovatieprojecten oftewel innovatiespots op dit gebied. De innovatiespot van PIT moet in juni 2020 klaar zijn.

Op ontdekkingstocht
“PIT is dubbel eigen wijs: de subsidie die wij krijgen van het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Zuid-Holland is officieel gericht op het basisonderwijs, maar wij hebben het voor elkaar gekregen dat we bij de peuters en niet pas bij de kleuters mochten beginnen. Maar PIT investeert in de ontwikkeling van kinderen van baby tot puber, dus we hebben meteen de volgende stap gezet in de pilot. We richten ons nu op een ontwikkellijn OOL voor 0 tot 7 jaar,” aldus Corine Verspui, leerkracht groep 1/2a van De Tweestroom en projectleider innovatiespot.

De vier kindcentra hebben voor de pilot een koffer gekregen van Lilaland en een boek met OOL-activiteiten. In de koffer zitten hand- en vingerpoppen die op de groepen kunnen dienen als handvat, maar dat hoeft niet. “Het belangrijkste is dat onze collega’s op ontdekkingstocht zijn. OOL is geen nieuw vak, maar een werkvorm om te oefenen met 21e eeuwse vaardigheden,” benadrukt Annelieke van Daalen, manager kinderopvang van Doerak en De Rakkers en lid van de projectgroep innovatiespot. ”Het is een andere manier van pedagogisch en didactisch handelen. Ervaring leert dat het niet alleen de kinderen veel plezier geeft, maar ook de professionals die bovendien meer voldoening hebben.”