STREEKNIEUWS – ‘Diesels niet welkom’ is goed bedoeld maar roept ook veel onduidelijkheden op. Zo weet 8 van de 10 Nederlanders wel dat oudere auto’s veel ‘roet’ uitstoten, maar vrijwel niemand weet precies om welke auto’s het gaat en hoeveel luchtvervuiling ze veroorzaken. Dat blijkt uit het onderzoek dat PanelWizard afnam in opdracht van Toyota.
Nederlanders weten niet goed welke auto’s ‘vies’ zijn
Welke auto’s vervuilend zijn en wat ze uitstoten is onduidelijk. Zo weet 9 op de 10 Nederlanders niet wat het verschil is tussen de Euro-normen. 6 op de 10 zegt eigenlijk ook niet goed te weten hoeveel ‘vieze’ lucht zijn eigen auto uitstoot. Slechts 1 op de 10 weet wat ‘stikstofdioxide’ is (NOx is de verzamelnaam voor stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2). Terwijl 7 van de 10 ondervraagden inschat dat NOx (heel) schadelijk is voor de gezondheid. Dat oudere auto’s naast ‘roet’ ook relatief veel fijnstof en C02 uitstoten is bij 6 op de 10 bekend.
Minder luchtvervuiling is goed, maar hoe dan?
8 op de 10 Nederlanders vindt het goed dat er iets gedaan wordt aan het verminderen van luchtvervuiling in en rond steden. 9 op de 10 ziet (uiteindelijk) wel wat in de overstap naar elektrisch, maar dat is nu nog veel te duur voor de meeste mensen! Diesels inruilen voor nieuwe of gebruikte hybrides is een goede oplossing volgens 7 op de 10 Nederlanders, want die zijn veel minder vervuilend, heel zuinig én wel betaalbaar.
1 dieselauto stoot meer NOx uit dan 166 hybrides!
De Euro-normen voor luchtvervuiling van auto’s worden telkens strenger. Volgens de huidige Euro 6 norm uit 2014, mag een auto maar 80 milligram NOx per kilometer uitstoten. Volgens de oudere Euro 3 norm mochten auto’s nog 500 milligram NOx per kilometer uitstoten. Het verschil van Euro 3 auto’s met moderne hybrides is nog veel groter. Een moderne hybride stoot nog maar 3 milligram NOx uit per kilometer. Oftwel 1 oude Euro 3 diesel stoot evenveel NOx uit als 166 moderne hybrides*. Terwijl veel oude diesels in de praktijk nog vele malen meer NOx uitstoten.
Nog ruim 300.000 sterk vervuilende auto’s in Nederland
Diesels die binnen de Euro 1 t/m 4 norm vallen, mogen nu al veel steden niet meer in om ernstige luchtvervuiling in een dichtbevolkt gebieden zoveel mogelijk tegen te gaan. Op dit moment rijden er nog ruim 300.000 van zulke oude, relatief sterk vervuilende dieselauto’s rond in Nederland. Daarnaast rijden er ook nog diverse oudere benzine-modellen rond die nog veel NOx uitstoten.
Wat zijn de gevolgen van NOx-uitstoot?
NOx is zeer schadelijk voor de gezondheid en wordt gelinkt aan longschade, hart- en vaatziekten en vroegtijdige sterfte naast dat het bijdraagt aan de afbraak van de ozonlaag. Deze stof wordt voornamelijk door diesels uitgestoten. Doordat de verbrandingstemperatuur van een dieselmotor veel hoger is dan in een benzinemotor kan stikstof zich binden aan zuurstof en ontstaat NOx.
Toyota sloopt de vieste auto van Nederland
Op 18 mei sloopt Toyota de vieste auto van Nederland, die de meeste roet en fijnstof uitstoot. Iedereen kan tot 13 mei zijn ‘vieze’ oude auto opgeven via www.toyota.nl/we-want-your-diesel.Tijdens het sloopevent wordt ‘live’ onderzocht en bekendgemaakt wie uit de top 10 van de meest vervuilende auto’s een compleet nieuwe Toyota Hybrid wint.
* 2019 RAV4 2.5 Hybrid 2WD CVT o.b.v. 3,0 milligram NOx per kilometer (werkelijke meting, Europese testmethode).
** 2019, bron RDC