
DORDRECHT – In het Dordrechts Museum is binnenkort een wel heel bijzonder werk te zien. Het gaat om een onbekend riviergezicht van de Dordtse schilder Jacob van Strij (1756-1815). Het schilderij dook op in een particuliere collectie in Parijs.
Het behoort tot de mooiste en best bewaard gebleven voorbeelden van een marine van Jacob van Strij. Het zeer grote schilderij is waarschijnlijk onderdeel geweest van een complete kamerbeschildering in Dordrecht rond 1800, wat het werk nog zeldzamer maakt. Het topstuk wordt opgehangen in de Van Strij Salon van het Dordrechts Museum en is daarmee een toevoeging aan de tentoonstelling Gebroeders Van Strij – van schets tot schilderij die vanaf 25 februari te zien is.
“Een schilderij van deze kwaliteit kom je zelden tegen”, vertelt conservator Sander Paarlberg van het museum. “De verstilling met dat vlakke water en het zonlicht op het grote, slaphangende zeil laten Van Strij van zijn beste kant zien. Je voelt het gewoon: er staat geen zuchtje wind.
Zeldzame behangsels
Er zijn slechts twee andere marines van Jacob van Strij bekend, waaronder een havengezicht dat sinds 2004 in het bezit is van het Dordrechts Museum. Dit havengezicht en het nieuw opgedoken stuk behoorden ooit tot een complete kamerbeschildering en zijn zogenaamde ‘behangsels’: grote beschilderde doeken die in een betimmering ingebouwd waren. “Er waren rond 1800 tientallen kamers in Dordrecht op deze manier gedecoreerd door Jacob en zijn broer Abraham van Strij, maar er is er geen een meer op de oorspronkelijke plek compleet bewaard gebleven. Het is zeer zeldzaam, dat zo’n behangsel opduikt”, meent Paarlberg.
Het is nog onduidelijk voor wie het nieuw ontdekte stuk ooit gemaakt is en in welk huis het hing. “Het is weer een puzzelstukje erbij, wat onze kennis over de voor Nederland zo karakteristieke decoratieve kunst en de Van Strijs vergroot, maar hopelijk duiken er nog meer behangsels uit dezelfde serie op.”
Van schets tot schilderij
De ontdekking is precies op tijd. Op 25 februari opent een tentoonstelling over Abraham en Jacob van Strij naar aanleiding van het 250-jarig bestaan van het Teekengenootschap Pictura. De broers waren de drijvende krachten achter de oudst bestaande kunstenaarsvereniging van Nederland. In het genootschap oefenden de leden met modeltekenen en werden er kunstbeschouwingen gehouden waarbij men rond een tafel prenten en tekeningen kon bewonderen.
Deze traditie wordt in de tentoonstelling nieuw leven ingeblazen, door bezoekers bewust te laten kijken en vergelijken. In de Salon zullen tijdens de tentoonstelling ook ‘kunstbeschouwingen’ plaatsvinden waarbij tussen de grote behangsels tekeningen bekeken worden met een toelichting erbij van de conservator.
Dit is een artikel van Marjolein Vos voor de redactie Drechtsteden.